Een vliegtuig is moderne techniek pur sang, een symbool van de voortdurende innovatie van de mensheid, een toegangspoort tot de hele wereld… Maar ja, tegelijkertijd is het urenlang verduren van schreeuwende baby’s en ook nog eens een extreme bron van bacteriën. Wat je ook van vliegen vindt, deze 7 angstaanjagende feiten maken je oordeel vast niet positiever…
Er is geen ‘veiligste stoel’
Elk vliegtuigongeluk is uniek en de veiligste stoel is onmogelijk te berekenen totdat het wrak daadwerkelijk is ontstaan. De meest gunstige positie is afhankelijk van het type ongeval; bezwijken de motoren? Landt het vliegtuig op het water? Er zijn schattingen gemaakt om de meest veilige plaats te bepalen. In 2012 gebruikte een groep onderzoekers een onbemande Boeing 747 vol met crashdummies en crashte deze tijdens een poging tot noodlanding in de Mexicaanse woestijn. De voorkant van het vliegtuig deed het het slechtst. De cockpit was verminkt, sommige stoelen werden honderden meters hoog gegooid en door de enorme vernietiging zouden levende passagiers waarschijnlijk ernstig gewond of gedood zijn.
Deze bevindingen worden ondersteund door een analyse uit 2015 van het tijdschrift Times van de CSRTG Aircraft Accident Database van de Federal Aviation Administration. Ze ontdekten dat de middelste stoelen aan de achterkant van het vliegtuig het laagste sterftecijfer hadden, namelijk 28%. Uiteindelijk is de kans op een vliegtuigcrash 1 op 5,4 miljoen, in vergelijking met 1 op 366 in een auto, dus deze statistieken zul je waarschijnlijk nooit zelf hoeven verifiëren.
Het toilet is niet de smerigste plek
Dat de locatie waar mensen naartoe gaan om zich te ontlasten niet de smerigste plek in een vliegtuig is, is best een alarmerende statistiek. Een studie van TravelMath uit 2015 wees uit dat hoewel toilethendels 265 bacteriekolonievormende eenheden per vierkante centimeter bevatten, er nog twee andere locaties waren met nog meer pathogenen. Rugleuningen waren de meest gelukkig gekoloniseerde plaatsen in vliegtuigen: 8 keer hoger dan verzonken handgrepen van het toilet.
Dit komt waarschijnlijk door schoonmaakbeperkingen; tussen vluchten hebben medewerkers de mogelijkheid om afval te verwijderen, maar niet om een grondiger sterilisatie uit te voeren. Uit een studie van de Auburn University bleek walgelijk genoeg dat bacteriën op deze locatie langer dan welke dan ook – zeven dagen lang – bleven zitten. Ook werd middels een recente studie bekend dat het tafeltje waar je eten (en misschien wel je hoofd) op ligt, ontzettend vaak poepbacteriën bevatten. Toch maar even een doekje overheen halen voor je gaat zitten…
Je dekentje? Die is niet nieuw…
Uit een onderzoek van de onderzoeksjournalisten van de Wall Street Journal bleek dat het merendeel van de kleedjes die uitgedeeld worden slechts eenmaal per 5 tot 30 dagen wordt gewassen; Bovendien worden ze tussen de wasbeurten door hergebruikt voor een hele reeks individuele passagiers. Een gelukkige passagier zal het geluk hebben om de deken te ontvangen op de magische dag dat hij wordt gereinigd, maar elk zal daarna worden blootgesteld aan toenemende viezigheid.
De meeste mensen beschouwen met cellofaan omwikkelde dekens als schoon, maar laboratoriumtesten van verzegelde dekens hebben gist, schimmels en andere bacteriën aangetoond. Wasmedewerkers van één luchtvaartmaatschappij hebben ook verklaard dat slechts 20% van de dekens (Degenen met verschillende vlekken) worden gewassen. Wat erger is, sommige luchtvaartmaatschappijen rekenen geld voor deze dekens. Kortom: neem je eigen dekentje mee. Stuk frisser!
Je maaltijd is soms al drie dagen eerder gekookt
Meal preppers denken nu waarschijnlijk: so what? Maar toch is het leuk om te weten. De Amerikaanse FDA kwam maar liefst 1500 schendingen van voedselwetten tegen tussen 2008 en 2012. De organisatie heeft een aantal afzonderlijke voedselbereidingsfaciliteiten onderzocht, die allemaal aan luchtvaartmaatschappijen leveren, en vonden het volgende bij talloze gelegenheden ; vies keukengerei, muizen, kakkerlakken, mieren, uitwerpselen, beschimmelde producten en ongekoeld voedsel.
Je hebt misschien maar 90 seconden om aan een brandend vliegtuig te ontsnappen
Hoewel ziekteverwekkers inderdaad walgelijk zijn, zullen ze je onvergelijkelijk minder doden dan een brandend vliegtuig. Niet om totale paniek te zaaien, maar de Federal Aviation Administration verplicht dat een vliegtuig binnen één minuut en dertig seconden kan worden geëvacueerd. De reden: dit is de tijd die nodig is om vuur te overspoelen en door een vliegtuigcabine te verspreiden. Om je kansen te maximaliseren, is binnen vijf rijen van een uitgang zitten de meest strategische optie. De andere optie? Tja, daar denken we liever niet over na.